Detta ökar i näthandeln

Allt fler butiker har insett att de måste synas på nätet för att synas och existera överhuvudtaget. Ska du satsa på att starta ett eget företag är alltså rådet att starta just en e-handel. Vad säljer egentligen bäst online och vad för produkter har haft störst ökning under året som gått?

 

Att starta en näthandel gör dig lättillgänglig för kunderna på ett sätt som vanliga, fysiska butiker inte kan vara. Detta har vi skrivit om i ett tidigare inlägg, som vidare diskuterar just näthandelns tillväxt. Där går det även att läsa om den då släppta rapporten om svenskarnas e-handelsvanor och dess ökning. Näthandeln omsätter flera miljarder kronor i Sverige varje år och det ökar kontant, med över tio procent varje nytt år. Men vad säjer bäst på nätet och vad kan du själv tjäna på att sälja om du följer trender, undersökningar och e-handelsbarometrar?

 

Detta säljer mest och bäst på nätet

 

I Postnords senaste undersökning, som det går att läsa om i Dagens Industri steg konsumtionen på nätet med hela 16 procent under förra september, jämfört med exakt samma månad ett år tidigare. Vilka kategorier är det då som säljer mest? Enligt samma artikel och samma undersökning är det mest tydligt med en ökning bland dagligvaror, heminredning och möbler men även inom sportutrustning. Men det som det fortfarande handlas mest av är böcker, media, skönhetsprodukter och mode. Mer fakta om näthandeln i punktformat ses här nedan:

 

  • 63 procent av svenskarna handlar på nätet
  • E-handelsinköpen från utlandet är fortsatt höga.
  • I september handlade cirka 18 procent av svenskarna paket från en utländsk sajt.
  • Kina är fortsatt det mest populära landet att köpa varor ifrån.
  • Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året.
  • Andelen ökar inför julen, då bekvämligheten är viktigast.
  • I år, precis som förra året kommer förmodligen readagen Black Friday slå nytt rekord.

 

Ska du starta ett företag online med webbhandel kan det alltså vara möjligt att slå sig in på kategorier som just dagligvaror, heminredning, möbler, sportkläder och sportutrustning av något slag. Detta ökar mest enligt undersökningen som presenterats av Postnord och Dagens Industri.