Stå upp på jobbet

De flesta av oss har ett stillasittande jobb där vi sitter framför datorn hela arbetsdagen. Men att sitta i åtta eller nio timmar varje dag är oerhört dåligt för kroppen. Därför kan man förbättra sin hälsa mycket genom att stå på jobbet.

992458-african-businesswoman

Enligt en ny studie kan den som står upp vid skrivbordet minst två timmar varje arbetsdag få en minskad risk att drabbas av hjärtattack och cancer. Detta skriver man i Dagens Nyheter. Studien är genomförd av internationella forskare på uppdrag av brittiska folkhälsomyndigheten. Forskarna säger att man tidigare har dragit fel slutsatser om att det skulle vara bäst att sitta när man utför kontorsarbete. Det är alltså helt fel och människor bör istället känna sig fria att utföra jobbet stående vid skrivbordet. De som sitter mer än sju timmar per arbetsdag har nämligen en ökad risk att dö i förtid med otroliga 5 procent per timma däröver. Även om man helst ska stå minst två timmar under en jobbdag, är det optimala att stå fyra timmar per dag.

Förbränna ett maratonlopp

Att man står upp på jobbet gör faktiskt inte bara att man får bättre hälsa. Det leder även till att man blir mer vältränad. Man kan nämligen läsa i Göteborgs-Posten att en person som står vid sitt skrivbord några timmar om dagen förbränner lika mycket som en person som springer ett maratonlopp. Över ett år motsvarar förbränningen tio maratonlopp, vilket innebär att den som står upp ett par timmar om dagen förbränner i princip ett maratonlopp i månaden. Dessutom blir vi av med dubbelt så många kalorier om vi står upp istället för sitter ner och jobbar. Men att stå upp flera timmar om dagen sliter självklart lite på kroppen och det kan vara bra att investera i ett höj- och sänkbart skrivbord så att man kan stå naturlig framför datorn och även en matta som skonar knäna. Detta kan man exempelvis hitta på en sida som http://kontorsshop.se/, där man dessutom hittar en massa annat kontorsmaterial som kan vara nödvändigt att ha.

Gå ner i vikt 2161027-businessman-standing-indoors-using-cellular-phone-smiling

Känns inte argumentet om att få bättre hälsa som tillräckligt för att bli motiverad att stå upp, kan man ha i åtanke att man faktiskt kan gå ner i vikt av att stå upp. I Metro har man skrivit att den som står upp kan gå ner så mycket som tio kilo på ett år. Man har även skrivit att den som motionerar flera gånger i veckan men som sitter ner på jobbet i åtta till nio timmar om dagen, inte kommer att komma i form och gå ner i vikt. Man går alltså snabbare och lättare ner i vikt av att stå upp och jobba, än att träna hårt några gånger i veckan. Om man vill ta sin kontorsträning till ytterligare en nivå kan man göra dessa saker:

  • Sitta på en balansboll istället för skrivbordsstolen när man sitter ner.
  • Göra något, som att titta upp i taket eller rulla axlarna, minst varje heltimme.
  • Öva balansen genom att stå på ett ben någon gång då och då.